PSD2 is een zegen voor het gedigitaliseerde facturatieproces

21 dec 2018
Billtobox

In het najaar van 2019 dienen Europese banken toegang te verlenen tot de betaalrekeningen van hun klanten. Deze verplichting is onderdeel van de PSD2, het vervolg op de eerste Payment Services Directive. Dankzij de Payment Services Directive kunnen ook niet-banken deelnemen aan het betaalverkeer, omdat banken via API’s rekeninginformatie moeten ontsluiten. Voor jou als accountant biedt PSD2 een enorme opportuniteit: het digitaal stroomlijnen van het volledige facturatieproces, vanaf factuur tot betaling.
 
Dankzij PSD2 kunnen fintech-bedrijven, mits toestemming van de klant, informatie van de transacties op zijn rekeningen opvragen bij de bank. Ze kunnen ook zelf financiële transacties opstarten vanaf die rekeningen. Dat biedt jou als accountant, en jouw klanten, enorm veel voordelen. Bij Billtobox kunnen we immers één centrale IBAN-rekening geven aan elke klant, als consolidatierekening van zijn andere rekeningen bij verschillende banken. Vanuit die centrale IBAN kunnen alle betalingen worden uitgevoerd en ontvangen. De reconciliatie kan via de IBAN rekening gebeuren waardoor het afpunten van de facturen rechtstreeks wordt doorgegeven en 100% juist is. Dus minder manueel werk en minder fouten.
 

Brug tussen factuur en betaling

Dat betekent ook dat er een rechtstreekse link komt tussen documenten – zoals facturen – en betalingen. Dat zal de administratieve processen in ondernemingen enorm vereenvoudigen, zeker als ze zijn gekoppeld aan een gedigitaliseerd facturatieproces zoals onze BilltoBox. Komt er een factuur binnen, dan halen wij daar automatisch de metadata uit. Die metadata kan vanaf PSD2 ook gebruikt worden om rechtstreeks de betaling op te starten, de payment initiation. Kortom, PSD2 staat ons en jou toe om een uiterst efficiënte brug te leggen tussen de betaling van de binnenkomende factuur, en de reconciliatie bij de accountant.
 
Betekent dat het einde van het papier? Niet per se. Ook jij hebt ongetwijfeld nog ‘schoendoos’-klanten die al hun facturen en bonnetjes op papier bijhouden en vervolgens – ja, soms letterlijk – in een schoendoos komen afleveren. Moet jij je klanten dan zeggen dat ze dat niet meer mogen doen? Tuurlijk niet. Want ook al is het geen methode die wij anno 2018 nog zouden aanraden, klant is koning. Daarom maken we de digitale transitie niet-disruptief. De klant kan nog steeds zijn schoendoos binnenbrengen.  Wij zorgen ervoor dat alles wordt gestroomlijnd tot één digitale en superefficiënte funnel waar jij en je klanten de vruchten van plukken.
 

Tijd om real-time te adviseren

Door het gestaag verminderen van al die papieren rompslomp heb jij dus meer tijd om je rol als accountant nog beter te vervullen. Bovendien beschik je ook veel sneller over de actuele cashflow-informatie van je klant. Daardoor kan je in real-time adviseren en veel sneller pijnpunten detecteren en oplossen. En net dáárin zit jouw meerwaarde.
 
Wil je meer weten over de mogelijkheden van PSD2 in combinatie met een gedigitaliseerd facturatieproces als Billtobox? Neem dan gerust contact met ons op.

 

Probeer Billtobox

Digitalisering

Gerelateerde blogs